2020-12-07 11:35Nyheter

Vi tar hand om värmen i vinter

En av de största fördelarna med fjärrvärme är att du kan lämna över ansvaret för uppvärmningen till någon annan. I Tranås är det Tranås Energi och vår personal på kraftvärmeverket som står för detta och nu är värmesäsongen, då vi ser till att ca 1300 fastigheter har värme och varmvatten, i full gång!

Förberedelserna inför värmesäsongen börjar redan under sommaren. Då är den stora pannan i nya delen av anläggningen avstängd och gås igenom för att vara i optimalt skick inför driftstart. Bland annat görs reparationer av murverket i eldstaden samt service av den stora bränsleskopan och alla ventiler, pumpar, fläktar och transportörer. Tillsammans med vår externa kontrollant inspekterar och testar vi även pannans säkerhetsutrustning.

Bränslet kommer från skogen

I vårt kraftvärmeverk eldar vi biobränsle i form av träflis. Flisen görs av exempelvis grenar och toppar som blir över vid skogsavverkning i vårt närområde och är därmed en helt förnybar råvara. Vintertid får vi 60-70 transporter flis per vecka och har alltid ca en veckas lager på hemmaplan.

För att inte riskera att flisen tar slut om det skulle uppstå brist hos våra leverantörer, har vi även ett avtal med Boxholms Skogar AB om reservbränsle.

– Det innebär lite förenklat att Boxholms Skogar håller en avtalad mängd bränsle på rot åt oss, som snabbt kan avverkas och levereras till vårt kraftvärmeverk om det skulle behövas, säger Johan Holm som är fjärrvärmechef.

Värme som inte tar slut

Det varma vattnet som cirkulerar i fjärrvärmenätet värmer systemen hemma hos dig och fjärrvärmevattnet som pumpas tillbaka igen värms upp på nytt varje gång det återvänder till kraftvärmeverket. Därför tar värmen eller varmvattnet aldrig slut hemma hos dig, hur långa duschar du än tar.

Värmen i nätet styrs från kontrollrummet, där driftteknikerna bland annat håller koll på hur vädret ser ut de närmaste dagarna. När utetemperaturen sjunker är vattnet som skickas ut i systemet varmare, och tvärt om när det blir mildare väder.

Under värmesäsongen jobbar personalen på kraftvärmeverket tvåskift så att anläggningen är bemannad större delen av dygnet. Nattetid är det alltid någon som har jour och larmas om någon störning skulle inträffa. Allt för att du ska kunna tänka på annat och aldrig behöva fundera över uppvärmningen.