2022-01-27 10:32Pressmeddelande

Stort intresse – Tranås Energis egenproducerade el är slutsåld!

Vy över Visskvarn vattenkraftstationVy över Visskvarn vattenkraftstation

Hösten och vintern har varit hektiska på Tranås Energi. Intresset från nya kunder har varit rekordstort med drygt tusen nytecknade elavtal som följd. Speciellt stort har intresset varit för den el som bolaget själva producerar i Tranås och Ydre, så pass att den nu för första gången sålt slut!

Den lokalproducerade elen, som kallas Hemmagjord el, säljs som ett tillval när man tecknar sitt elavtal. I samband med det räknas den el man använder av från den mängd som Tranås Energi producerar, och på så sätt kan man vara säker på att den el man betalar för kommer från denna specifika produktion.

Det är ingen risk att någon blir utan el, men nya kunder får nu nöja sig med el som produceras förnybart på andra platser.

- Som alla andra elbolag köper vi in el på den nordiska elbörsen och kan på så sätt egentligen ta emot hur många kunder som helst. Men just den el vi producerar själva finns det bara ett visst antal kilowattimmar av, så under en tid framöver kommer det inte vara möjligt att välja just el från vår egen produktion när man tecknar sitt elavtal, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Höst med rekordmånga nya kunder

Under hösten har det varit bråda tider då rekordmånga nya kunder från hela Sverige hittat till Tranås Energi. Anstormningen har flera anledningar.

- Ryktet om att vi värnar om djur och natur vid vår elproduktion får allt större spridning. Dokumentären Fiskarnas rike gjorde att många fick upp ögonen för elbolagens påverkan på våra viktiga vattenmiljöer och hittade till oss tack vare att vi jobbar aktivt med att förbättra dessa. Att elpriserna fått stort utrymme i media bidrar naturligtvis också till att många börjar leta efter billigare alternativ, och vi ligger ofta bra till på jämförelsesajterna, säger Jennie Saxfeldt som är chef för försäljning och kundservice på Tranås Energi.

Den senaste tiden har man också sett intresset för el som produceras med hänsyn till naturen öka hos företagen.

- Vi har fått många nya företag med stora elbehov som kunder, vilket naturligtvis är jättekul. De ser möjligheten att använda vårt engagemang som en del i sitt eget miljöarbete och det ser vi som väldigt positivt, en win win helt enkelt, säger Jennie Saxfeldt.