2021-11-01 14:36Pressmeddelande

Tranås Energi sponsrar tävling för ökat engagemang

Ingen har väl kunnat undgå det allvarliga budskapet i rapporten som FNs klimatpanel IPCC släppte i augusti. Läget för klimatet är nu akut och med det nya projektet Klimatspåret hoppas Holavedsgymnasiet och Naturskyddsföreningen i Tranås att engagemanget för att hitta lösningar ska öka.

Projektet Klimatspåret är ett initiativ som startats av Holavedsgymnasiet och Naturskyddsföreningen i Tranås, där huvuddelen av projektet består av en tävling som alla elever i årskurs två på skolan bjuds in att delta i. Tanken är att man genom sitt bidrag, som till exempel kan vara i form av novell, film, musik eller innovation, visar vad man själv kan och vill göra och vad man förväntar sig att äldre generationer, makthavare, näringsliv och andra ska göra för att vi ska klara Parisavtalets mål.

Utöver tävlingen kommer en temadag att arrangeras för skolans elever. Syftet med projektet är att öka medvetenhet och engagemang för klimat- och miljöfrågor hos speciellt ungdomar, men även boende i Tranås och omgivande kommuner i allmänhet samt skapa förståelse för att ansvaret för att vi ska få en bra framtid vilar på oss alla.

Tranås Energi sponsrar projektet

Tranås Energi är huvudsponsor till projektet, något som kändes självklart att tacka ja till.

- Vi ser mycket positivt på initiativet. Dels för att det bidrar till att inspirera ungdomar att öka medvetenhet och engagemang i samhället, dels för att klimat och miljö är en högst naturlig del i vår verksamhet. Som det lokala energibolaget tycker vi också att det är viktigt att sponsra bra lokala initiativ, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Vi ser fram emot att få ta del av många intressanta bidrag och önskar alla deltagare lycka till!