2012-12-10 13:26Nyheter

Hedersdiplom till Tranås Energi

Fredagen den 7 december delade Klimatrådet i Jönköpings län ut det för året nyinstiftade Klimatpriset. Det blev inte vinst för Tranås Energi den här gången, men ett hedersomnämnande och diplom i kategorin ”Förnybar energi, jord och skogsbruk” fick följa med hem!

Klimatpriset delades ut av Jönköpings läns landshövding Minoo Akhtarzand, under en lunch och ceremoni på Residenset i Jönköping. Priset kommer från och med i år att delas ut årligen, med avsikt att uppmärksamma konkreta åtgärder som bidrar till länets klimat- och energistrategi.

Tranås Energi var nominerade tack vare sitt ständiga miljöarbete och de åtgärder man utfört under året, exempelvis byggstarten av det nya kraftvärmeverket, mottagandet av Älvräddarnas diplom för miljöanpassad vattenkraft samt inköpet av en elbil för besök hos fjärrvärmekunder.

Vann priset gjorde Sävsjö Biogas, för sina satsningar på biogasproduktion. Tranås Energi blev dock stolta mottagare av hedersdiplomet i kategorin ”Förnybar energi, jord- och skogsbruk”, med motiveringen:

”Hedersomnämnande i kategorin Förnybar energi, jord- och skogsbruk går till Tranås Energi för sitt offensiva arbete med att producera hållbar förnybar energi med naturhänsyn. Tranås Energi bidrar till en hållbar utveckling på ett inspirerande sätt.”

- Vårt miljöarbete är något vi är stolta över och miljötänket går igen i hela vår verksamhet. Diplomet är ett bevis på att vi är på rätt väg, säger Niklas Johansson, VD på Tranås Energi.