2024-03-08 12:34Nyheter

Snart landar Elin och Rutan i brevlådan!

Boken trädgårdsälvan Elin och vattenäventyret.

”Tidigt på morgonen när Elin är ute och flyger, får hon se någon som under bryggan smyger. Elin flyger ner mot vattenytan för att se vem det är, öringen rutan träffar hon där!” Så inleds boken Trädgårdsälvan Elin och vattenäventyret, som snart landar i brevlådan hos alla barn i Tranås och Ydre som fyller sju år.

Den närmaste veckan skickar Tranås Energi ut sagoboken Trädgårdsälvan Elin och vattenäventyret till målsmän för alla barn födda 2017 i Tranås och Ydre kommun. Utskicket är en satsning som startades för två år sedan och målet är att både barn och vuxna ska lära sig mer om vår lokala biologiska mångfald.

- Arbete med naturvård och biologisk mångfald är en viktig del av vår verksamhet och vi ser att kunskapen om dessa frågor behöver öka. Genom den här boken bidrar vi till att förståelse och intresse för naturen väcks redan i en tidig ålder, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Tranås Energi har tagit fram boken i samarbete med Tranåsförfattaren Annica Karlsson. Annica har både skrivit och illustrerat berättelsen, som handlar om trädgårdsälvan Elin som ger sig ut på äventyr tillsammans med öringen Rutan. I och längs våra lokala vattendrag träffar de på en massa spännande figurer.

Hela berättelsen går på rim och historien vävs samman med spännande fakta. När du läst boken hoppas vi att du ska känna dig sugen på att ge dig ut på egna äventyr!

Tips! Boken finns även att låna på biblioteket i Tranås.