2012-08-27 15:16Pressmeddelande

Fiberanslutning till Söder i Tranås på gång

Den 22 augusti höll Tranås Energi ett informationsmöte för de som blivit erbjudna anslutning till fibernätet Traman på området Söder i Tranås. Ett 80-tal intresserade kom för att få veta mer och ställa frågor.

Mötet på Badhotellet i Tranås inleddes med att Erika Brokvist, marknadschef på Tranås Energi, berättade om hur en anslutning går till, hur nuläget ser ut och vad som händer härnäst. Därefter var det fritt fram för de intresserade att ställa sina frågor, som Erika och Per Berggren, Traman-ansvarig på Tranås Energi, besvarade. Frågorna rörde till största del hur själva anslutningen kommer att gå till, något som inte ska vara några svårigheter.

- Att vi kan erbjuda fiber till så låg anslutningsavgift bygger på att de boende gör det mesta av arbetet själva. Det är inte svårt men innebär förstås lite jobb, så vill man inte stå för det själv hjälper vi dem självklart att komma i kontakt med en entreprenör, säger Per Berggren.

49 % av de boende i området har än så länge meddelat att de är intresserade av en fiberanslutning. För att projektet ska bli av krävs att 60 % av de boende gör en beställning. Detta innebär att det i nuläget behövs fler, men det tror man inte kommer att bli något problem.

- Intresset är stort och fastighetsägarna ser de stora fördelarna med fiber, säger Niklas Johansson, VD på Tranås Energi.

Stämningen på mötet var positiv och flera beställningar gjordes på plats. Sista dag för beställning är den 28 september. Har det då kommit in tillräckligt många beställningar kommer Tranås Energi att påbörja projektet under våren 2013.

Vi på Tranås Energi producerar och säljer förnybar el i hela Sverige, levererar fjärrvärme och tillhandahåller elnät och fibernät i Tranås samt erbjuder energieffektivisering genom våra energitjänster.
All el vi säljer är 100 % förnybar och som enda energibolag i Sverige har vi har nyligen mottagit diplom från Älvräddarna för vår miljöanpassade vattenkraft. Vi bryr oss, till ett av Sveriges bästa priser!