2020-12-04 12:48Pressmeddelande

Hemma på Hult får årets Miljöpris

null

I år har ingen traditionsenlig Tranåsgala kunnat hållas, men det hindrade oss inte ifrån att dela ut årets Miljöpris (på ett corona-anpassat sätt såklart)! I år går priset till ett företag som genom sitt hållbarhetsarbete är en verklig inspiratör och förebild: Hemma på Hult!

Om det är några som har många bollar i luften så är det Chatrine och Johan Schander Ljungquist, som tillsammans driver företaget Hemma på Hult på gården som ligger mellan Adelöv och Duvebo. Här erbjuds boende, mat, evenemang och aktiviteter och som en röd tråd genom allt går ett hållbarhetstänk utöver det vanliga. Årets vinnare var därför inte svåra att utse.

Motiveringen för årets pristagare lyder:

Tranås Energis miljöpris går till Hemma på Hult, ett gårdshotell med omtanke. Här tar man vara på vad platsen har att erbjuda och värnar om gårdens resurser. När varor köps in prioriteras lokala producenter och hållbara material, och man bevisar att detta inte ger avkall på varken smak och bekvämlighet – tvärtom. Genom sitt sätt att tänka hållbarhet i minsta detalj är verksamheten en förebild för andra.

Om priset

Tranås Energis Miljöpris går till en privatperson eller ett företag i Tranås kommun som uppfyller ett eller flera av följande kriterier.

• Har gjort insatser eller arbetar löpande med åtgärder som främjar biologisk mångfald, hållbar utveckling eller hushållning med mark, vatten, energi, råvaror och material.
  • Ökar kunskaperna om miljö och hälsofrågor hos anställda, kunder eller allmänheten.
  • Tar miljöhänsyn vid inköp av varor och tjänster.

Vi på Tranås Energi producerar och säljer förnybar el i hela Sverige, levererar förnybar fjärrvärme och tillhandahåller elnät och fibernät i Tranås samt erbjuder energieffektivisering genom våra energitjänster.

All el och fjärrvärme vi säljer är 100 % förnybar. Vår elproduktion är märkt Bra Miljöval och som första energibolag i Sverige har vi mottagit diplom från Älvräddarna för vår miljöanpassade vattenkraft.

Vi bryr oss, till ett av Sveriges bästa priser!

Vi på Tranås Energi producerar och säljer förnybar el i hela Sverige, levererar förnybar fjärrvärme och tillhandahåller elnät och fibernät i Tranås samt erbjuder energieffektivisering genom våra energitjänster. All el och fjärrvärme vi säljer är 100 % förnybar och som första energibolag i Sverige har vi mottagit diplom från Älvräddarna för vår miljöanpassade vattenkraft. Vi bryr oss, till ett av Sveriges bästa priser!

Sven Pålsgård
Elkraftsingenjör